Cusco!!

21 januari 2017 - Cusco, Peru

Hola amigos,

Ahora dos semanas aqui en Cusco. tiempo para escuchar de mi.
Haha met andere woorden. Nu 2 weken in cusco. Tijd voor een bericht!!

Hier gaat alles nog steeds goed en voel me goed om mn gemak.

2 weken geleden hier aangekomen.
Zoals ik toen al zei deel ik mn appartement met 3 andere. 2 nederlandse en 1 frans meisje. Waarvan ik de naam nu nog steeds niet weet.. best erg. Het appartement is zeker voor peru luxe en tja voor nederlandse begrippen zit het er ook echt goed uit. Ik heb een eigen slaapkamer en deel een badkamer met 2 iemand. Het enige probleem is hier het water.. elke dag soms uren is er geen kraamwater. Vaak alleen in de avond en ochtend en dat nog niet eens altijd. Douche dus wanneer het kan. Ook hebben we grote emmers water staan voor de wc door te spoelen. Eigenlijk went dit vrij snel en heb ik er nauwelijks last van gehad.

Het acclimatiseren van de hoogte (cusco ligt op 3400mtr) is me erg goed afgegaan. Ze zeggen dat er hier 30% minder zuurstof in de lucht zit. Ipv 21% bij ons zou dit dus 15% zijn..klachten die ik heb gehad zijn kortademigheid bij inspanning,in de nacht en bij veel praten. Wat minder eetlust en dat was t wel volgens mij.
Ik loop hier onwijs veel en heb nu alleen nog last van kortafemigheid na flink berg op lopen een droge mond en droge lippen. Aangezien wordt aangeraden om hier veel te drinken ivm verhoogde kans op uitdroging, komt mijn droge mond goed van pas;) van andere hier heb ik ook hele andere verhalen gehoord dus denk dat ik wel mazzel heb gehad.
Al had hier iemand wel een saturatiemeter bij die je hoeveelheid zuurstof in je bloed bekijkt de mijne zat tussen de 87 en 90% aangezien je onder de 92% zuurstof bij krijgt is dit dus wel laag.

Cusco zelf is echt een onwijs mooie stad. Wel erg toeristisch, zeker in het oude centrum. Veel mooie historische gebouwen met nog veel overblijselen uit de inca tijd. Smalle straatjes. Echt overal rijden auto's. En op straat lopen erg veel honden. Ze zeggen dat bijna alle honden een baasje hebben, ze overdag op straat zijn en ' savonds binnen. Katten zie je hier nergens. Die worden juist weer binnen gehouden.. voor ons dus erg apart.
Ik woon nu zelf op zo'n 30 minuten lopen van het centrum. Waar ook een stuk minder toeristen zijn. Super om juist dit ook dagelijks mee te maken. Eettentjes die buiten staan. Mensen die bepakt en bezakt met alles op hun rug lopen, van kinderen tot eten/materialen. Overvolle bussen. hier me nooit 1 moment onveilig gevoeld. Mensen van winkeltjes gaan je herkennen en maken af en toe zelfs een praatje.. tot hoever dat gaat in mn spaans. Zelf de locale bus met iemand van school ook een keer genomen. Omgerekend kost het 5 cent en kan je heel cusco door... chaos dit maar echt een ervaring.

Het eten zelf is hier prima. Veel vlees, koe varken en kip.. peruaans is de alpaca en de delicatesse hier, cuy oftewel cavia, wat ik nog steeds niet heb gegeten. De alpaca heb ik wel op en is echt lekker, mals vlees.
Echt peruaans en lekker drankje is chicha morada. Gemaakt van gekookte paarse mais, schil van ananas, kruidnagel en kaneel.

Mn spaanse lessen zijn erg goed gegaan. 4 uur per dag. Best veel,maar hebben ook veel uitstapjes gemaakt om zo de taal te leren en ja dit gaat langzaam steeds beter. Daarnaast heb ik wat excursies gedaan.
Veel inca ruines gezien, zoutvlaktes, locale marktjes en ook echt super leuk; Gezien hoe ze hier de kleding maken (alpaca trui)
Alles gaat met natuurlijke producen. Vacht wordt schoongemaakt met 1 of ander stronk hout waar foam uit komt in combi met water. En de kleur van de vacht wordt ook door allerlei planten en water gecreerd.

De school was echt super. Erg leuke mede studenten, leraren. de eigenaren,waarvan hij nederlands is, organiseren ook super veel.
Zo heb ik salsa les gehad. Hebben we een fruitproefavond gehad. Echt geweldig 20 stuks locaal fruit geproeft. Regelmatig uit eten geweest. Waarvan je ook veel hebt met andere over hoe dingen in hun land gaan en geregeld zijn. En heel eerlijk. Zo kom ik erachter dat nl echt niet slecht is... afgelopen donderdag ook met zn alle op stap geweest.. salsa dansen in de praktijk!
Vandaag afscheid genomen op school. Voelde toch wel een beetje raar.

Ik blijf hier nog een week voor allerlei excursies en dan ga ik langzaam door naar mn volgende bestemmingr />
Xxx nicole

1. Debby:
    Hey Nicole!

Wat een leuke belevenissen allemaal weer!
    Foto's zijn ook leuk/mooi. Zo krijgen wij ook echt een kijkje in jouw avontuur en het leven van/in Peru!
    Veel plezier aankomende week met je excursies!
    X Deb en de mannen
  2. Linda nefs:
    21 januari 2017
    hoi nicole.wat goe om te lezen dat het goed met je gaat.en dat je geniet.gaaf om te zien dat je zo snel gewend bent daar.het eten de taal en de bedrijvigheid de hoogte.je hebt wel lef...enne die salsa lessen gaan hier vast nog wel van pas komen.hier is ook volop bedrijvigheid hoor.afgelopen donderdag even naar de wagen gejeken waar we op mogen spelen met de optocht..gaat er leuk uitzien hoor.en natuurlijk druk met commissies en repetities..
    bedankt weer voor je update en ga maar gauw verder met genieten daar.groetjes
  3. Linda:
    21 januari 2017
    Lieverd, wat een geweldig avontuur en mooie foto's! Geniet ervan! Xxx
  4. Nelly:
    Hoi Nicole,
    Goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ziet er ook allemaal gezellig uit op de foto's. Geniet ervan

Groetjes Nelly
  5. Marco:
    21 januari 2017
    Dacht er net van de week aan hoe je het zou hebben. Maar erg leuk zo te lezen. Super hoor!
    En als je terugkomt is je lichaam zo aangepast aan de hoogte dat je hier de marathon kunt lopen :)
  6. Judith:
    21 januari 2017
    Leuke blog, Nicole! En mooie foto's! Tot je volgende verhaal!
  7. Willy:
    Hoi
    Leuk om weer iets van je te horen en blij dat alles goed gaat.
    Leuk om je verslag weer te lezen en om de mooie en leuke foto's te zien.
    Nog veel plezier en Geniet!,
    Groetjes xx
  8. Rita Bhondoe:
    Hoi nicole,
    Super leuk weer om te lezen. Ik dacht ook inderdaad van de week aan je. Mooie foto's, veel kleuren te zien.
    Groetjes, Rita
  9. Mama:
    21 januari 2017
    Hoi Nicole, gezellig hoor je verhaal weer te lezen. En met gebrek aan chicka morada een bakkie koffie erbij ☕️.
    Succes vandaag en voor volgende week als je de bergen in gaat. Weer wat meters hoger. de natuur in Peru zal ook nog veel moois te bieden hebben. En wat heb je in deze weken al veel gezien en beleefd. Super! Veel plezier nog in ondertussen je "vertrouwde" omgeving van Peru. En succes met het plannen van je volgend doel!
  10. Sofie:
    21 januari 2017
    Hoi hoi! Wat een avontuur! Je geniet! Mooi om te lezen!
    Wat een ervaringen: de hoogteverschillen, de cultuur, de omgeving, met een emmer je kakje wegspoelen!!, het eten!
    Ik lees ze ervaringen met veel plezier.

Groetjes, Sofie
  11. Monique:
    He Nicol,

Wat een leuke blog weer. Zo ver weg en dan ineens heel dichtbij. Veel
    plezier nog in Cusco en kijk nu alweer uit naar je volgende blog.
  12. Wendy:
    Lieve Nico,

Wat klinkt het allemaal bekend. Zo super leuk om je ervaringen zo te lezen. Geniet nog maar daar!

Liefs,
    Wendy
  13. Jenny:
    22 januari 2017
    Hoi Nicole,
    Gezellig weer om te lezen over je ervaringen. Succes met de volgende plannen. Kijk weer uit naar uit naar de volgende blog.
    Groetjes Jenny
  14. Conny:
    22 januari 2017
    Hallo Nicole, Wat een genot om je reisverslag te lezen en je foto,s te bekijken,
    Een hele ervaring voor je, die wij zo met je mogen mogen delen.
    Ola Nicole. Que un esperanza no. Una viaje muy differente como una semana en Espana.
    Et si, el Pais numero uno es Hollanda. Pero un puco dulce. dat was het restje spaans wat zo opborrelt. We vinden het ontzettend leuk dat het je zo goed gaat. voorzichtig, geniet er van en tot de volgende. groetjes Peter