Bolivia & chili

24 februari 2017 - Recoleta, Chili

Holaaa

Het is weer ruim 3 weken geleden dat mijn reis is Bolivia is begonnen.
Sommige hebben al het een en ander via facebook kunnen volgen.

Mijn reis begon in copacabana.. het stadje net na de grens van Bolivia. Klein gezellig stadje. Hier ben ik naar isla del sol geweest een mooi eiland in de buurt. De volgende dag heb ik mijn reis doorgezet naar La Paz.

La Paz aankomst 5/2
Met een locale bus een verschrikkelijke busrit gehad van 4 uur.. slechte wegen, hoge afgronden, lekker band maar uiteindelijk kom ik aan in la paz.
De eerste woorden die me hier te binnen schieten.. chaos, drukte, lelijk en heel eerlijk voor t eerst ook een beetje een raar/onveilig gevoel. Voordat we in het Hostel aankomen komen we al 2 jongens tegen die met een tshirt hun hele gezicht bedekt houden. Ze willen schoenen poetsen en vragen ook geld.. als we nee zeggen laten ze ons verder ook met rust, maar toch, je gezicht zo bedekken heeft geen veilig gevoel. Later leer ik dat dat komt omdat ze zich schamen voor hun werk en dat ze onherkenbaar willen blijven.
Hoe langer ik in la paz blijf hoe leuker en ook mooier ik de stad ga vinden. Toch blijft het een stad waar je op moet letten.. zeker als ik verhalen hoor van andere reizigers.. overvallen etc.

Met de free walking tour kom ik langs de beruchte San Pedro gevangenis.
Een gevangenis wat eigenlijk een soort dorp is. Hier wordt gewerkt, mag familie blijven overnachten en waar het vooral om bekend staat is het produceren van drugs en hoe ze dit (nog steeds) uit de gevangenis verkopen.
Er is een witchesmarket. Hier worden naast verschillende soorten kruiden ook allerlei liefdes/vergif poedertjes verkocht..De lama's die voor de deur hangen zijn een offering voor 'moeder aarde'. Wordt hier gezien als een soort god. Ook in peru is moeder aarde eeg belangrijk.
Met een gondel kan je omhoog en heb je een prachtig uitzicht over de stad.
Over het algemeen vind ik de mensen hier een stuk minder dan de mensen in peru. Ze zijn veel minder behulpzaam, vooral mensen op marktjes lijken geen zin te hebben om iets te verkopen.

Op woensdag 8/2 ga ik voor 5 dagen de pampas in, in Rurrenabaque.
Eerst staat er een vliegreis voor de boeg van wel 45 minuten. Na 6 uur vertraging(ivm regen) gaan we eindelijk.. in een klein vliegtuigje waar 20 man in past. Hele ervaring.. gelukkig gaan 45 minuten snel voorbij. Het is hier gelijk een stuk warmer en zijn blij dat we bij het hostel.een frisse duik kunnen nemen. Waarschijnlijk de laatste in de komende 3 dagen.
De volgende dag worden we met de auto on 3 uur naar het pampas gebied gebracht. Hier staat nog een boottocht te wachten van 3 uur door de pampas naar onze lodge.
We zien veel verschillende dieren. Apen, schildpadden, kaaimannen, vogels..
De lodge is basic. Geen warm water. 2 uuur elektriciteit zelfs geen spiegel.. maar het belangrijkste hier een muggennet boven je bed. Al moet ik zeggen dat de muggen hier erg meevallen.
De volgende 2 dagen bestaan uit anaconda's zoeken, piranha's vissen, zonsondergang bekijken en roze dolfijnen zoeken en mee zwemmen.. de laatste helaas niet gezien, maar wat was dit een super gave ervaring!! Op zaterdag komen we terug in Rurrenabaque waarvan.ik zondags 12/2 weer terug vlieg naar la paz.

Helaas begint het zondag weer te regen dus is er weer een vertraging van 4 uur.. maar we mogen echt niet klachen, in de pampas geen drup regen gehad.
Gelukkig zijn we nog optijd terug want met een aantal mensen van de pampas gaan we naar cholitas fight.. dit is een show met worstelen waarin vrouwen in traditionele kleding het tegen elkaar opnemen. Wel echt super grappig om dit een keer te zien maar is is daarnaast ook zo nep.
Hier in la Paz kom ik ook weer bekende tegen van eerder in mn reis wat wel super leuk is.
Op dinsdagavond 14/2 ga ik met de nachtbus door naar sucre waar ik woensdag ochtend vroeg aankom. voor het eerst in ruim 3 weken ben ik weer alleen. En moet zeggen dat dit ook wel heerlijk is. Sucre is de hoofdstad van Bolivia en wordt ook wel la ciudad blanca (witte stad) genoemd. De naam zegt het al.. witte huizen,gebouwen en wauw wat is dit een heerlijke stad om aan te komen na la paz. Rustig en een goede sfeer. Ik doe hier een stadstour en verder eigenlijk weinig. Lekker slenteren door de straatje, winkeltjes. Een beetje bijkomen van la paz (daar verbleef ik in een party hostel) dus een paar dagen relaxen kan ik wel gebruiken.
Met een ander meisje wat ik hier heb ontmoet boek ik mijn bus naar uyuni.. 7 uurige bustocht en voor het eerst zo lang overdag.. maar de bussen zijn super om te reizen en we mogen genieten van een mooi uitzicht.
Ik moet zoiezo zeggen dat al dat reizen me heel erg meevalt.
In uyuni boeken we een tour en afgelopen zaterdag waa het dan zover.. 3 dagen zoutvlaktes.. wauwww wat was dit gaaf! De vlaktes hebben een oppervlakte van heel nederland, echt onwijs groot. De eerste dag hadden we goed weer. We zien de zoutvlaktes en echt zover je kan kijken alleen maar zout..als dit nat wordt lijkt het net een spiegel.
Ook zien we bergen, meren en geisers.
We overnachten erg basic in een zout hotel.. hoe gaaf! En de 2e nacht nog erger dan basic (geen water, licht) maaar... bij hotsprings en een waanzinig mooie omgeving, waar we met 3 groepen de enige waren. De rest komt hier de volgende dag aan en kunnen een uurtje in de hotspring.
Wij hebben hier heel de avond genoten. Het weer was heel de dag super slecht.. bewolkt en regen, maar eenmaal in de hotspring hebben we toch een minuut of 20 mogen genieten van een mooie sterrenhemel. Daarna was het weer bewolkt. Zoveel geluk gehad....

De volgende dag maandag 20/2 is het tijd om afscheid te nemen van de groep. Echt jammer. Samen met 2 andere ga ik gelijk door naar chili! Het belangrijkste om hier achter te laten en echt de grens niet over mag is fruit.. nog steeds geen idee waarom..
San pedro de atacama, maandag 20/2
Echt een woestijndorpje en super toeristisch. Je ziet hier alleen maar toeristen. De prijzen hier stijgen ook gelijk richting de europese prijzen.
Hier kom ik ook weer 4 meiden tegen met wie ik de pampas heb gedaan. Super leuk!
Ik doe een dag een tour naar zoutgrotten en een mooi uitzicht punt en gister woensdag 22/2 hebben we een mouintainbike gehuurd en zijn we gewoon een stuk gaan fietsen.. het is hier super mooi veel mooie bergen, welke grotendeels uit zout en modder bestaan en je bent echt alleen in the middle of nowehere!
Ik maak mijn plannen voor de komende dagen en hier heb ik best even over na moeten denken.. al naar colombia (mijn oorspronkelijke plan) of een tussenstop in Rio (brazilie) voor de carnaval en daarna Colombia. Ok tussenstop.. een behoorlijke omweg, maar ben nu in de buurt ..
Voor het laatste gekozen omdat de .
vliegtickets op redelijk goedkoop zijn! En tja toch wel gaaf om dit daar een keer mee te maken.
Ik reis nu 23 uur met de bus naar santiago (hoofdstad chili) vliegtickets waren echt veel te duur (300,-)en heb ik tijd om dit bericht naar jullie te schrijven!!
Waarschijnlijk plaats ik dit bericht pas weer als ik wifi heb in Santiago vrijdags.
Hier blijf ik 1 dag en dan reis ik zaterdag door naar Rio.. super spannend!!

Tot snel!!

Xxxx

1. Inger:
    24 februari 2017
    Wat een ervaring Nicole! Erg leuk om te lezen allemaal! Groetjes van Inger.
  2. Linda:
    Je straalt! Blij te zien dat je zo geniet! Xx
  3. Jenny:
    24 februari 2017
    Bijzonder leuk verhaal en wat een ervaringen had de foto's al een keer bewonderd op Facebook . Goed dat we gevoelens hebben veilig, niet veilig .

Geweldige reis verder xx
  4. Willy:
    24 februari 2017
    Wat een enthousiasme klinkt er weer als je je verhaal schrijft.
    Ik geniet net zoveel als jij ,hoe je het allemaal beschrijft.
    Nog hele fijne reis enne ........agge mar leut he! Zal wel anders zijn als hier
  5. Esther:
    Echt zo waanzinnig mooi allemaal! Heel veel plezier in Rio! Xxxx
  6. Lianne:
    24 februari 2017
    Hoi Nicole, leuk je verhaal weer te lezen. En wat n prachtige foto's. Je geniet zichtbaar met volle teugen. Veel plezier in Rio.
  7. Marieke:
    24 februari 2017
    Ja joh, pak rio ook gewoon nog even mee Groot gelijk.. ik zou het ook gedaan hebben en je viert dan toch stiekem nog een heel klein beetje vastenavend!!!
  8. Oma:
    24 februari 2017
    Wederom een WoW...en wat zie je erfgoed uit Nicole...enne twee brabers....1 viert het in rio en de ander in Limburg....gaaf hoor....groetjes marijk
  9. Mama:
    25 februari 2017
    Hey lieve Nicole, wat een bijzondere mooie ondernemingen toch allemaal! Ondertussen is je lange reis naar Rio weer achter de rug. Gedaan met de rust dus. Veel plezier in het feestgedruis en laat de gedijne maar gewoon hangen!!
    Dikke kus en tot je volgend mooi reisverhaal. X
  10. Nelly:
    25 februari 2017
    Hoi Nicole goed om steeds te lezen dat je zo aan het genieten bent. Deze mooie ervaring pakt niemand je meer af. Apen op je hoofd, slangen in je nek. Ik zou het zeven kleuren in mijn broek doen. Geniet van je carnaval.
    Mooie reis verder, liefs Nelly
  11. Sylvia:
    Heej stoere chick!

Mooi verhaal weer, weer veel gezien, gedaan en beleefd! Heeel veel plezier in Rio... Kijk uit naar de foto's en verhalen vanuit Rio!
    Dikke kus xx
  12. Judith:
    Wow Nicole wat een belevenissen en prachtige foto's ! Have fun in Rio ! Xx
  13. Els Odijk:
    25 februari 2017
    Ziet er geweldig uit! Lekker genieten!
  14. Marloes:
    26 februari 2017
    Nicole! Wat een super gave reis maak je toch! Fijn dat je zo geniet en gaaf dat je naar rio gaat. Have fun!!!! X
  15. Monique:
    26 februari 2017
    Het carnaval blijft toch kriebelen hè. Ook al ben je aan de andere kant van de wereld. Heule veule plezierrrr in Rio. Laat de heupjes maar swingen. Nicole.
    Wat een heerlijke blog weer, ik geniet volop met je mee. Zo gaaf wat jij allemaal beleef. Je komt met overgewicht thuis van waanzinnige herinneringen en heel veel levenservaring rijker.
    Dikke kus
  16. Rob van Tilburg:
    1 maart 2017
    He Nic.
    Super leuk om weer van je te horen
    En dat het goed met je gaat
    De foto,s zijn erg leuk
    Niet jaloers of zo hoor
    Maar mocht je rugzak toch te zwaar worden,bel ff en ik kom hem dragen hahahaha
    Veel plezier in RIO
    Carneval is net iets anders daar
  17. Evelien:
    8 maart 2017
    Ha Nicole,

Ook ik kan je nu volgen.. (Thanks Nelly), beter laat dan... zullen we maar zeggen.
    Wat ontzettend leuk om al je avondturen te lezen. En wat een prachtige foto's.
    Een ervaring om nooit meer te vergeten.

Geniet ervan!

Groetjes,
    Evelien
  18. Inge:
    11 maart 2017
    Heey Nicole,

Zo ik ben ook weer bijgekomen van de carnaval :S
    Dus eindelijk je verhalen gelezen! Leuk om zo lekker actief bezig te zijn en zoveel te zien! en fijn ook dat je iedere keer zoveel mensen ontmoet. Ben benieuwd hoe Rio was!

Groetjes Inge
  19. Lyan:
    25 maart 2017
    Wat leuk joh, om te lezen over de Pampa's, daarover heb ik in dec. gezongen, in het Spaans, weet je nog?