Brazilie

20 maart 2017 - Santa Marta, Colombia

Holaa,

Het is alweer even geleden dat ik hier iets van me heb laten horen. Zie het maar als een goed teken, dat ik het druk heb en me goed vermaak!
Verder blijft het erg leuk jullie reacties te lezen.

Brazilie;
Zoals jullie weten had ik besloten om carnaval in rio te vieren.
mijn vlucht kwam aan op zaterdag avond feb 25 feb 1e dag van de carnaval.. poeh wat een gekkenhuis hier! Alle straten vol mensen, muziek en veel alcohol haha.
Ik kom in een erg gezellig hostel. Iedereen gaat met iedereen om wat de sfeer erg goed doet.

Carnaval wordt hier voornamelijk op straat gevierd. De zogeheten 'blokpartys'. ergens in een straat staat een auto met muziek en alle mensen eromheen, dansend. In koelboxen wordt het meeste drank verkocht. Deze feesten zijn er 24 uur per dag op meerdere plekken in de stad. Gekkenhuis dus. De mensen versieren zich hier voornamelijk met glitters en verder hebben ze zo min mogelijk kleding haha.
Op een zondagavond ben ik naar een grote parade geweest. "Sambotromo" misschien hebben een aantal hier wel van gehoord.. dit is DE parade van rio en van heel de wereld. Het is een soort competitie tussen verschillende scholen.. en wauw super mooie kostuums en wagens komen er voorbij. Niet te vergelijken met onze bergse wagens.

Naast al het feest heb ik ook veel van rio gezien. Veel rondgelopen in verschillende wijken.ook de famous trap; De Escadaria Selarón gezien.
Deze trap is door 1 kunstenaar uit chili gemaakt van 1990 tot 2013 en bestaat uit allemaal gekleurde tegels. Erg leuk om te zien dat er soms ook teksten op deze tegels staan, spaans en nederlands. Nog steeds geen idee waarom er nederlandse teksten te zien.
Helaas om te zien, is dat arm en rijk zo dicht naast elkaar leven en dat hier nog zoveel 'armen' mensen zijn.
Deze mensen wonen in een Favela (oftewel krottenwijk) en leven hier nog steeds in een Lage levensstandaard.
Ik heb hier een tour naartoe gegaan, voelt erg raar hier rond te lopen. De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk. Daarnaast zie je ook de gangster hier rondlopen. Jongens van een jaar of 20 met geweren etc.. voelt erg triest hier rond te looen en dat deze mensen nog steeds zo moeten leven. Daarnaast is zorg en onderwijs hier ook nog is erg slecht. Via de tour wordt ook een crech gefinacieerd. Ik hoop dat dit echt zo is. In brazilie wonen nu ong 7 miljoen mensen, waarvan nog steeds 3 miljoen in een favela woont. Veel van hen vinden de favela nog prima en zouden hier niet weg willen.

Als toerist moet je hier zeker goed oppassen om niet beroofd te worden. Dit gebeurd echt dagelijks. Een reden dat ik nu nog niet zoveel fotos heb omdat ik, als ik al mijn telefoon mee nam, een oud toestel mee heb genomen.
Een keer heb ik zelf een beroving gezien bij een van de jongens met wie ik uit was. Dit gaat zo snel. Er kwam een meisje om hem heen dansen en na 10 seconden rende ze weg met zn telefoon. Verder hoorde ik dagelijks verhalen van andere van mijn hostel. Erg raar omdat ik me hier niet onveilig voelde.

Mijn hoogtepunt hier is denk ik wel dat ik een onwijs mooie zonsopgang heb gezien. Dit op een berg waar amper toeristen komen. Later snapte ik wel waarom.. de weg ernaartoe was verre van ideaal.
Rond een uur of 5 moesten we een stukje door de favela en verder door een bos, stijl de berg op.. en de meeste weten wel dat ik niet echt van donker en bossen hou... gelukkig was ik met een groep en ook met mensen die deze buurt goed kennen!

Op 3 maart ben ik naar colombia gevlogen, waar ik nu nog steeds ben. Hier schrijf ik een ander keertje weer over✌

Kusss

1. Linda:
    Leuk om je verhaal weer te lezen! Nog 3 weken! Geniet er nog van! Xxxx
  2. Monique:
    20 maart 2017
    Zo toch snel al wat geplaatst. Gelukkig nu niet de verkeerde knop gebruikt. Hihihihi ik heb het je zojuist al gezegd wat een belevenissen maak jij mee en wat een berg aan mooie herinneringen neem je straks mee naar dat kleine kikkerlandje waar we je toch wel missen. Geniet nog met volle teugen van Colombia want voor je het weet sta je weer in de Hollandse klei. Xxxx
  3. Nico:
    20 maart 2017
    Hoi Nicole, leuk om weer over jouw ervaringen te lezen. Hele andere carnaval dan je gewend bent, behalve de drank natuurlijk. Veel plezier met het vervolg.
  4. Willy:
    20 maart 2017
    Hoi Leuk om weer iets van je te horen,weer heel wat beleeft.
    Geniet nog maar met volle teugen van je fantastische reis.
    Groetjes
  5. Nelly:
    Hoi Nicole
    Eindelijk weer een berichtje van je. Toevallig hadden wij het in de avonddienst over je, of je al terug bent met je verjaardag? Goed om weer iets van je te horen. Gaat alles echt goed met je? Wie kan dit allemaal zeggen, Carnaval in Rio gevierd!!! Gaaf hoor.
    Geniet lekker verder van je reis. Zal wel blij zijn om je weer te zien, het duurt toch wel erg lang voor ons thuisblijvers.
    XXX Nelly
  6. Ingeborg:
    21 maart 2017
    Geweldig wat je allemaal meemaakt Nicole, een ervaring die je je hele leven meeneemt!
    Geniet er nog maar van!
  7. Sylvia:
    Heej lekker ding!!

Goed verhaal, lekker kort ook ;-p
    Geintje leuk verhaal, inderdaad een goed teken dat je weinig tijd hebt om verhalen te typen!! Geniet maar lekker hoor, hebben we als je terug bent weer lekker veel te kletsen.... Heeeeeel veeeeel plezier nog dikke kus <3
  8. Oma:
    21 maart 2017
    Hoi Nicole....hier zijn stadsmensen en provinciaaltjes....tegen zo'n wereldvrouw als jij kunnen we niet op....echt weer wauw...neem het er nog ff van....
    Xxx marijk
  9. Mama:
    21 maart 2017
    Ik hoop als moeder dat je dan hopelijk toch maar wel wat gordijnen hebt omgeslagen in Rio!!
    Verder heb ik al foto s gezien van je verblijf op het eiland San Andres en waar je nu verblijft op Santa Marta. Wat een mooie tropische plaatjes zon,zee en natuurschoon. En je ziet er super relaxet en goed uit. Nog even volhouden zo! En blijf genieten van deze mooie droomreis die werkelijkheid is geworden.(Ondertussen tel ik wel stilletjes af). Tot je volgend mooi reis verslag want die vind ik allemaal heel gaaf. Lieve kus xxx
  10. Jenny:
    21 maart 2017
    Hoi Nicole, Mooi weer je verhaal, je ziet er stralend uit, genieten nog heeel veel!
    o en bij die gordijnen stiekem ook een rode zakdoek om gedaan?
    Groetjes Jenny xx
  11. Judith:
    21 maart 2017
    Leuk om te lezen Nicole! Vind het wel gedurfd allemaal hoor!

Geniet in Colombia! Xx
  12. Helene:
    21 maart 2017
    Hoi Nicole wat heb je al veel gezien en meegemaakt leuk om te lezen geniet ze nog gr
  13. Conny:
    22 maart 2017
    Hallo Nicole, nog meer belevenissen,wat fijn om te lezen dat je het goed maakt en zo zie je er ook uit, geniet nog van je verdere reis, liefs uit Halsteren
  14. Lianne:
    22 maart 2017
    Hoi Nicole, leuk om je belevenissen weer te kunnen volgen. Die foto's op facebook zijn ook wel enorm jaloersmakend hoor!
    Geniet nog van je reis!

Groetjes
  15. Lyan:
    25 maart 2017
    Hey Nicole, tof om weer wat te lezen van je avonturen, gewéldig zeg!
    Veel plezier nog, en tot gauw!
    Grtz!
  16. Peter:
    27 maart 2017
    Waauw wat een belevenissen. Geweldige ervaring en enorm leuke herinneringen voor later. Geniet er van!