Colombia

27 maart 2017 - Santa Marta, Colombia

Colombia
Hier gestart 3 maart( alweer bijna 4 weken geleden)

Hier eerst een stukje geschiedenis van colombia. Want ja, ik kreeg vooraf veel vragen en opmerking, waarom colombia.. zo'n onveilig land etc..
En ja dat was het..colombia is in de jaren 80 en 90 uitgeroepen tot het meest gevaarlijke land van heel de wereld. Zo'n 15 tot 20 jaar geleden nog maar.
Er werden toen dagelijks aanslagen gepleegd, mensen ontvoerd, vermoord en verkracht. De mensen hier leefde dagelijks in 'angst' wetende dat dit elke moment kon gebeuren, maar leefde toch gewoon hun dagelijkse leven. Erg raar om te beseffen dat de meeste locals die ik hier ontmoet deze tijd toch echt hebben meegemaakt en dat het nog ontzettend vers is.

Vooraf dacht ik dat Colombia slechts vanwege de drugsmaffias zo gevaarlijk was, maar dit bleek slechts een onderdeel te zijn van de enorme chaos die regeerde. Er was ook een enorme politieke onrust. In het kort;
er waren extreem linkse partijen (die de belangen van het volk behartigden) en extreem rechtse partijen (die de belangen van de elite behartigden). De toenmalige president, een rechtse aanhanger, had voor zichzelf geregeld dat hij 10 jaar aan de macht bleef, waardoor het volk deze jaren geen inspraak had. Dit leidde tot protesten. Als oplossing daarvoor had de regering een "deal" gemaakt dat de eerste zoveel jaar de linkse partij aan de macht was en daarna weer rechts. Zo had het volk al helemaal geen inspraak meer, want het werd echte vriendjespolitiek er was helemaal geen ruimte meer voor andere partijen. De linkse aanhangers richten daardoor meerdere groepen op: de guerillas (meest bekende FARC en ELN ). De guerillas pleegden aanslagen: er werden (rechtse) aanhangers ontvoerd en vermoord 'in het belang van het volk.' De rechtse partij voelde zich onvoldoende beschermd door de regering en richtten als gevolg daarvan eigen groepen op ter bescherming: de paramilitairen. De regering vocht tegen beiden.
Al met al dus al een situatie waarbij geen einde aan lijkt te komen. Uiteindelijk gingen de drugsmaffias (hier narcos genoemd) zich er ook nog mee bemoeien en speelde beide partijen tegen elkaar uit. dit was in de jaren 80en 90.

Situatie nu:
Nog steeds heeft het land veel problemen.
De cocaineproductie is hier volgens mij nog altijd het hoogst en er zijn nog veel politieke problemen en vooral veel corruptie. Al hoor ik dit in veel meerdere landen in zuid amerika!
De grootste guerrelagroep FARC heeft in sept 2016 een vredesakkoord getekend. Wat een super goed teken is. Al is dit akkoord door een referendum door de bevolking niet goedgekeurd. Ik geloof mede doordat de FARC de politiek in wil. Ze zijn op dit moment een nieuw akkoord aan het maken.
Erg interessant allemaal.
Gelukkig is hier het toersime in de laatste 5 jaar erg gegroeid, waar veel colombianen blij mee zijn. Voornamelijk de werkgelegenheid. Anderzijds zijn ze bang om hun eigen sfeer te verliezen en dat alles gericht wordt op toerisme. Naast al het 'negatieve' vind ik colombia echt een fantastisch land, voor hetgeen wat ik heb gezien. Er valt hier ontzettend veel te zien.. alle verschillende steden, landschappen. De mensen hier zijn erg gastvrij en behulpzaam. Aanrader dus!!

Bogota:
De hoofdstad van colombia.
Hier ben ik aangekomen en 3 dagen gebleven. Hier de stad bekeken doormiddel van een fietstocht. Vind de stad niet echt super. Veel grijs en grauw. In sommige wijken is er in veel streetart, wat ik wel weer mooi vind en vooral nog bij de stad vind passen. Mensen eten hier veel kaas.. haha oke gezien onze kaas is het wat smakeloze kaas, maar ze gooien het echt overal op. Zelfs over fruit..
Er is veel politie op straat wat de stad over het algemeen veilig maakt. Je moet hier op straat alleen oppassen voor zakkenrollers, maar goed dat is iets in heel zuid amerika
Na 2 dagen heb ik deze stad wel gezien en besluit ik door te gaan naar medellin.

Medellin.
Waarschijnlijk herkenbaar als de stad van pablo escobar.. DE drugsbarron inde jaren 70-90
Wat is dit al een goed ontwikkelde stad. Dat komt voor mij echt onverwachts. Goede wegen en daarnaast een goede infrastrucruur, mooie gebouwen. wat dus totaal anders is dan in Bogota. Hier is ook de enigste metro van heel colombia en de mensen hier zijn er super trots op. En ik moet ook eerlijk zeggen dat het een ideaal vervoersmiddel is.

Hier in deze stad heb ik veel geleerd over de geschiedenis en de politiek/drugs. Al praten de mensen hier totaal niet over.. en zeker de naam escobar willen ze niet horen.
Allereerst is deze stad zo goed ontwikkeld mede door drugsgeld, al willen de meeste mensen dit totaal niet bevestigingen. Ook was hier vroeger veel goud wat de stad ook rijk maakte zeker ten opzichte van alle andere plaatsen in colombia.
Drugs, coke en wiet wordt hier onwijs veel
Gebruikt en ook aangeboden.
Dagelijks krijg ik of de groep met wie ik was coke en wiet aangeboden. Gewoon op straat of zelfs in restaurantjes.
Daarnaast heeft medellin veel parken en is het een groene stad. Ik doe hier een stadstour en toch ook escobar tour, omdat ik hetberg interessant vind, bezoek parken en ben naar het historisch museum geweest. Ja vond het een super leuke stad.
Hierna besluit ik op aanrader naar salento te gaan.

Salento
Dit is een dorpje midden in de bergen echt een geweldige omgeving.
Dit dorpje oogt nog autenthiek en de mensen ook. Gekleurde huisjes en echt dorpscafes. Savonds wordt er buiten voor cafe gedanst.
Ik heb hier een koffieplantage bezocht en een hike gedaan door de bergen, super mooi! Helaas wel slecht weer hier in colombia. (18 -20 graden;)) en af en toe regen. Tijd dus om een beetje zon op te zoeken en te relaxen. Veel verhalen van andere reizigers gehoord dat het eiland san andres (ligt bijna bij nicaragua) wel de moeite waard moet zijn, dus ik besluit daar naartoe te gaan.

San andres:
Wauw super mooi.. misschien hebben jullie de fotos op facebook gezien.
Hier voor het eerst wat problemen met mijn vliegticket gehad. Want ik had nu een bewijs nodig dat ik het eiland ook ga verlaten en dit ticket had ik nog niet.
Een uur van te voren op het vliegveld was dit ook best tricky. Gelukkig heb ik een colombiaans simkaart en internet waardoor ik makkelijk een ticket kan boeken. Na wat gedoe is het uiteindelijk toch gelukt.. ruim na boardingstijd mocht ik toch nog mee met behulp van al t personeel daar.
San andres, een eiland wat pas later bij colombia is gaan horen en vooral veel afkomst is van afrika is geweldig! Super blauwe zee en witte stranden. Wel veel toeristen, veel meer dan ik had verwacht maar als je verder het eiland gaat verkennen kom je op super mooie en rustige plekken.
Hier heb ik even een paar dagen gerelaxt. We hebben een quad gehuurd om het hele eiland te zien en voor de eerste keer echt gaan duiken.. wauw dit was echt super gaaf!!
Hierna was het voor mij weer door te gaan naar santa marta.. het noorden van colombia waar ik afgelopen week heb gezeten. Meer daarover in een ander verslag.

Xxx
Ojaa fotos volgen van dit verslag.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Willy:
    27 maart 2017
    Zo ook weer n beetje geschiedenis gehad,interessant om het allemaal te lezen.
    En inderdaad fruit met kaas ziet er nu niet echt aantrekkelijk uit.
    Nog veel plezier de laatste daagjes!!!!
  2. Evelien:
    Hey Nicole,
    Volgens mij heb je een grote uitdaging als je terug bent in Nederland.... hoe krijg je al deze prachtige foto's in een fotoboek?

Geniet van het avontuur.

Groetjes Evelien
  3. Oma:
    27 maart 2017
    Zo een tijd niks..nu snel weer...werk om te leb
    Ven....dus wanneer ga je weer? Geniet nog maar ff....
    Liefs marijk
  4. Monique:
    27 maart 2017
    ohoh, Nicole wereldreiziger wat een belevenissen. het blijft een feestje om je blogs te lezen en mee te reizen in jou avontuur. Alleen het gaat zo snel. Inderdaad benieuwd naar je fotoboek straks. Meis geniet nog even van de laatste loodjes. Groetjes
  5. Linda:
    Wow
    Bedankt voor de wijze lessen! Hihi xxx
  6. Debby:
    27 maart 2017
    Je verhalen zijn echt leuk om te lezen, jammer dat je reis al weer bijna afgelopen is!
    Alvast een goede reis naar huis! Hopelijk lezen e snel het volgende verslag

Groetjes van ons allemaal!
  7. Inger:
    28 maart 2017
    Wat een interessant verslag! Leuk om te lezen, net zoals de voorgaande verslagen! Groetjes van Inger.
  8. Mama:
    28 maart 2017
    Hoi Nicole, ondertussen kan je al veel van je Bucket list schrappen.( er staan vast weer nieuwe wensen op Je lijst). Je brengt straks een volle rugzak vol belevingen, herinneringen en kennis mee terug. Hopelijk valt deze nog te dragen!! Als het straks maar niet teveel tegen valt weer terug te zijn in het "gewone" leven. Geniet nog van je 5 daagse zeiltocht naar Panama die je nog te wachten staat. En blijf goed op jezelf passen. p.s wees je nog bewust van je heerlijke vrijheid. En blijf genieten!
    Lieve kus xx
  9. Rob van Tilburg:
    He Nicole
    Blij om weer iets van je te horen
    Zo te lezen gaat het zeer goed daar
    Erg leuk om je belevenissen te lezen
    Dit is een ervaring die je je hele leven zult bij blijven
    Lekker genieten nog maar
    Ik lees in de reactie van " Mama" dat je ook nog naar Panama gaat
    Dit is ook heel mooi en ook een belevenis
    Zeer benieuwd naar je volgende mail XX
  10. Jenny:
    Hoi Nicole,
    Mooi verslag weer, geniet van de zeiltocht nog meer foto's maken!
    Enne tot gauw
    xx Jenny
  11. Marco:
    28 maart 2017
    Blijf je bloggen als je straks terug bent :-p
    Zal het gaan missen. Erg interessant!
    Geniet van de laatste dingen daar en tot snel
  12. Sylvia:
    Heej lieverd,

Je hebt jezelf weer overtroffen met je verslag! Super tof om te lezen...
    Gaat echt heel erg opschieten nu... een korte vakantie is er nog over van je mega lange reis! Wat vliegen 3 maanden toch voorbij zeg... Geniet nog even van de laatste 2 weken en zoals je ma zegt van de vrijheid... Wat zal dat weer gaan tegenvallen zeg, verplichtingen... Je bent de betekenis waarschijnlijk vergeten of hebt het iig verdrongen... Maar ze komen er weer aan, maar gelukkig heb je ook al heel veel leuke dingetjes gepland met je vriendinnetjes terwijl je mijlen van ons vandaan bent... Internet maakt de afstand zoveel korter! We slepen je er wel door heen hoor terug komen en zijn in Nederland... Even overbruggen tot je volgende reis... Want dit is de eerste... maar vast en zeker niet de laatste....Daar ben ik van overtuigd!!
    GENIETEN nog en tot heel snel!
    Love you xxxxx