Eerste dagen; lima, paracas, inca, nazca

9 januari 2017 - Cusco, Peru

Hola amigos,

Allereerst super leuk dat jullie mij volgen!

ondertussen ben ik alweer een paar dagen onderweg en vermaak me prima hier, de tijd vliegt en al veel gezien en gedaan. Voor de ongeruste onder ons heb me nog geen moment onveilig gevoeld hier! Op dit moment ben ik in cusco. Hier ben ik gister aangekomen en blijf ik voor de komende 2 weken om spaans te leren.

Ik zal nog even teruggaan naar de afgelopen dagen.
Dinsdag 3-1 ben ik in de avond aangekomen in lima. Hier ben ik opgehaalt op t vliegveld en naar mn hotel gebracht voor de eerste nacht. Erg stilletjes hier en de eerste uitdaging kwam gelijk want ze spraken hier geen woord engels. Dus was gelijk blij met mijn spaanse curusus die ik in nl heb gevolgd. Met wat losse woorden 'handen en voeten' werk kwamen we overal prima uit.
De volgende dag had ik tot 12 uur tijd voor mezelf en de stad een beetje verkend. Drukke maar mooie stad, van wat ik heb gezien. De boulevard, park der liefde en t winkelcentrum.

Om 12 uur werd ik opgehaalt en was het tijd om naar t busstation te worden gebracht vanwaar ik naar paracas ga.
Een 4 uur durende busrit die echt onwijs luxe was en kreeg zelfs eten onderweg!
Ook hier aangekomen werd ik weer opgewacht en naar mn hotel gebracht (100 meter verderop)
De volgende ochtend begint mn dag al vroeg. Om 8 uur ga ik met een boottocht naar de ballastas eilanden. Een natuurpark in de zee waar onwijs veel vogels en zeedieren zijn, super mooi!!
Hier begin ik ook steeds meer andere reizigers te ontmoeten. Ook 2 australische meiden,waar ik al snel achterkom is dat we de komende 2 dagen precies dezelfde tour hebben. Erg gezellig!
Smiddags is t al tijd om door te reizen naar inca.
Waar ik eerst kennis maak met de pisco.
We gaan naar een plek waar vroeger de pisco werd gemaakt en een proeverij.
Pisco is echt iets peruaans, een sterke drank die wordt gedestilleerd uit druiven. Het is verwerkt in wijn, coctail (pisco sour), puur, en in cream beetje baileys/amarulla achtig. Super lekker.
Hierna is t tijd voor actie!!
Met sandbuggy huacachina(woestijn) in! Super gaaf en onwijs mooi. Waren ook met een gezellige jonge groep.
Tijdens de sandbuggy maakte we een stop om te gaan sandboarden ook echt een super ervaring. Wintersport in de woestijn!
,savonds gelijk door met de bus naar nazca. Waar ik ook weer opgehaalt word op het busstation.

Vandaag alweer vrijdag 6-10.
Ook weer een drukke dag voor de boeg. Vooral erg historisch en veel geleerd over de nasca cultuur.
Allereerst ben ik met een vliegtuigje over de nascalijnen geweest.

De nascalijnen werden gemaakt door de nascabevolking meer dan 1000 jaar geleden 200 voor tot 800 na christus. In een gebied van enkele honderden vierkante meters werd met een ongelofelijke precisie geogliefen en aardtekeningen aangelegd. Doordat het hier nooit regent en weinig wind staat blijven de lijnen intact. Vanwege de grote tussen de 30 en 250 mtr zijn de lijnen alleen vanaf een vliegtuig goed te bekijken en ook pas in 1939 ontdekt. Nog steeds is het onduidelijk hoe en waarom ze gemaakt zijn.
Maar goed al met al erg indrukwekkend dit te zien. Al was t vliegtuigje niet erg relaxt..
Hierna volgde de tour naar het chauchilla begraafplaats deze behoort ook tot deze periode. Hier zijn nog een aantal graftombes intact waar je dus ook echt de mummies nog kan zien. De schatten die mee werden begraven zijn wel veel gejat door grafrovers.
Heeel bizar en toch ook een beetje luguber om dit in het echt te zien. Tussen de graftombes door zijn paden aangelegd waar je nog schedel en botresten vind van de vernietigde graven.. Onze tourgids was ook super enthousiast en wist er veel over te vertellen.
Ook de piramides van deze tijd gezien en de
puquios,
Dit zijn ondergrondse irrigratiekanalen vanuit de bergen in t binnenland zodat ze toch water hadden. En nog steeds in een super goede staat zijn en veel aardbevingen hebben overleefd. Totaal geen domme mensen uit deze tijd!!

Na een drukke dag ben ik op de luxe nachtbus naar cusco gestapt. Van de 14 uur denk wel 10 uur geslapen.
Over cusco heb ik nog weinig te vertellen. Mooie historische oude stad en tot nu toe allemaal super aardige mensen!
Ik zit hier in een redelijk luxe appartement wat ik met 4 andere deel. 2 nederlandse en 1 franse. Met 1 nlse heb ik ook mn spaanse lessen.

Zo toch zeker een heel verhaal geworden dit wat zeker niet te bedoeling was!
Zal nog wat foto's bij plaatsen!!

Tot snel! Xxx

1. Annet Plomp:
    9 januari 2017
    Ha Nicole, wat heb je al veel gezien en beleefd!! Geweldig!!
  2. Wendy:
    Lieve Nicole!

Ik wist dat Peru mooi was, maar door jou veraan klinkt het allemaal nog mooier! Veel succes met je spaanse lessen en veel plezier in Cuzco!

Liefs,
    Wendy
  3. Nico:
    9 januari 2017
    Wat leuk om te lezen en de foto's bij het avontuur. Succes met de cursus.
  4. Marieke:
    9 januari 2017
    Nico, wat klinkt het nu al goed allemaal en je bent nog niet eens een week weg! Moet je nagaan wat je nog allemaal gaat doen en zien! Heel veel succes met je Spaanse cursus en geniet!!
    Dikke kus
  5. Willy:
    9 januari 2017
    Fijn om te horen dat je 't zo naar je zin hebt.
    Leuk om je verhaal te lezen. Veel plezier en succes verder ik kijk weer uit naar je volgend verhaal xx
  6. Marco:
    Wow supervet!
    Leuk dat je ook al met anderen optrekt.
    Heel leuk om je blog te lezen.
    *vertrekt weer naar werk ;)
    Groetjes Marco
  7. Janneke:
    9 januari 2017
    Super gaaf om te lezen. Geniet van alles! (De drank bevalt goed zie ik ) succes met je Spaanse les. Liefs
  8. Liselotte:
    Lieve Nicole,

Wow, wat een mooie dingen heb je al gedaan en gezien!! Heel veel succes met de Spaanse les en nog veel plezier!

Dikke kus van ons!
  9. Linda:
    Wow vet hoor!
    Maar na dat sandboarden ga je de volgende keer dus mee snowboarden ipv skiën!

Geniet ervan! En super leuk om je verhaal te lezen! Xxx
  10. Nelly:
    Hoi Nicole
    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. ( ik ben wel één van de bezorgde achterblijvers ) je ziet je bent nooit helemaal alleen, je komt altijd wel iemand tegen.
    Gaaf dat je al zoveel hebt gezien.

Adios amigo
    Groetjes Nelly
  11. Oma:
    9 januari 2017
    Hoi Nicole, wat klinkt dat super....als je zo doorgaat word je de volgende Erica terpstra... heel sprekend ook.mey die foto's er bij....maar nou Niet volgende verslag in Spain's gaan doen he....liefs marijk
  12. Ingeborg:
    9 januari 2017
    Echt leuk dat we mee kunnen genieten van je avonturen! Fijn dat je het naar je zin hebt en allemaal leuke mensen ontmoet! Succes met je Spaanse les...liefs, Ingeborg
  13. Debby:
    9 januari 2017
    Wat ziet her er gaaf uit op de foto's!!
    Als ik zo je belevenissen lees, lijk je zelf net op die ene gids ;-)
    Succes met de Spaanse les!
    Tot het volgende verslag

X
  14. Lianne:
    9 januari 2017
    Fijn dat je het goed naar je zin hebt. Mooie foto's!!
    Succes met Spaanse les.
  15. Mama:
    9 januari 2017
    Hoi bij jou nu 4.30 uur. Je hebt straks lekker veel te lezen op je blog vanuit Nederland. voor jou vast net zo gezellig lezen als dat
    ik geniet van je reis verhaal. Kan me voorstellen dat het vliegtuigje niet helemaal zonder "gevoel" vloog!! Maar wat heb je al veel gedaan de eerste week. En heerlijk om te zien dat de temperaturen daar goed zijn.Succes met de Spaanse lessen Doe het rustig aan en Geniet van alles. Ik kijk weer uit naar je volgend verhaal en mooie foto s xxx
  16. Danny van Meel:
    Nicole!!!

Mooi hoor en blijft superstoer dat je dit doet!! Geniet met alles wat je doet en je volgende update verwacht ik in het Spaans eej!! :-)
  17. Judith:
    9 januari 2017
    En nu is het dan zover... je bent daar gewoon!
    En wat een belevenissen al!
    Geniet ervan!

Tot je volgende verhaal!

Xxx
  18. Jenny:
    Hoi Nicole,
    Wat is het mooi om dit reisverhaal te lezen kijk uit naar het volgende.
    Succes met je lessen, geniet van alles ik geniet mee!

Groetjes
  19. Monique:
    9 januari 2017
    Whowwww Nicole, wat een heerlijke blog om te lezen en zoveel heb je al gezien en gedaan. Dat geeft nu al een schat aan mooie herinneringen. Blijf genieten meis en veel suc6 met je Spaanse les. X
  20. Debbie en Liam:
    10 januari 2017
    Lieve Nicole, wat fijn om van je te horen. Wat een super verhaal en mooie foto's. Wat is dat genieten. We kijken al uit naar je volgende verhaal. Dikke kus Liam en Debbie
  21. Sylvia:
    10 januari 2017
    Heej lieverd,
    Zo ben net bekomen van de schrik...wat een mega lang verhaal, zeker voor jou doen! Hou dit vooral vast, helemaal super om te lezen, we willen hier natuurlijk zoveel mogelijk proberen mee te reizen met je en zo lukt dat best goed zeker met de mooie maar vooral sprekende foto's erbij... Geen drang gehad om t vliegtuigje uit te springen ;-) genietse nog en succes met je Spaanse lessen!
    Dikke kussen xxxxx
  22. Esther:
    11 januari 2017
    Hola Chica!
    Onwijs mooie foto's! Geweldig om jouw enthousiaste verhalen te lezen! En dit is slechts het begin.... Geniet ervan! Hasta Luego! X
  23. Els Odijk:
    17 januari 2017
    Ziet er geweldig uit daar! Lekker genieten hoor! Benijd je wel een beetje, haha!