Colombia: santa marta

30 maart 2017 - Cartagena, Colombia

Hoi hoi!!
Zo hoor je een poosje niks en zo heel vaak achter elkaar ;)
Waarschijnlijk in van mijn laaste blogs! En deze keer zal ik het echt kort houden:p (ik moet namelijk een boot halen zo)
Ennn foto's zeggen soms meer dan 1000 woorden..

Santa marta:
Afgelopen week ben ik in Santa marta geweest. Het noorden van colombia. Althans het stadje santa marta is opzich niet zo veel en fungeerde vooral als thuisbasis voor allerlei verschillende uitstapjes.
Ik ben deze week een paat keer back to basic gegaan.. slapen in een tent en hangmatten. Geen water dus niet douche of je handen kunnen wassen.. weer een hele ervaring.

Tyrona:
Na een dag in santa marta ben ik naar het tyrona national park geweest.
Hier heb ik een hike gedaan door de bossen naar uiteindelijk een strand waar we zijn blijven slapen. Op het strand in een tentje.
De weg ernaartoe en het strand was super mooi! Wel heel erg toeristisch.
S avonds hier op het strand een mooie sterrenhemel gezien en in mn tentje best goed geslapen. De volgende dag optijd weer terug gelopen om weer terug te gaan naar santa marta.

Minca
Hierna ben ik naar minca geweest. Een super klein plaatsje waarbij ons hostel midden in de bergen lag. De weg ernaartoe was even wennen want we moesten 30 minuten ofroad op een motertaxi. Eenmaal aangekomen daar was het echt super mooi. Erg mooi uitzicht ook. Vannacht voor het eerst geslapen in een hangmat met het uitzicht op het dal, echt super gaaf! En nog best prima geslapen ook!
De dag erna zijn we weer met de motortaxi's op stap gegaan. Tour door de bergen gedaan. Naar een waterval geweest en nog een koffieplantage bezocht. Erg raar wat ik hier heb meegemaakt trouwens. We gingen ergens lunchen waarbij we een gratis toetje kregen.. een bord vol wiet echt bizar!!!
Zowel coke als wiet lijkt hier zo normaal te zijn en dan zouden we hier in Nederland al wat gewend moeten, maar dit slaat echt alles!
Savonds weer terug naar santa marta. Om de volgende dag naar palomino te gaan.

Palomino.
Palomino is een plaatsje 2 uur van santa marta. Waar ook een mooi strand moet zijn. En inderdaad komen bij een mooi strand. Helaas is het weer niet zo geweldig, maar de temperatuur is nog altijd goed. Hier ben ik eigenlijk een dagje aan het relaxen! De volgende dag hebben we nog een poging gedaan tot surfen, haha maar dit is best pittig!

Dessert: punta gallina
Een 3 daagse tour naar uiteindelijk het noordelijkste puntje van colombia en dit vooral door de dessert.
Een hele ervaring deze tour.
We rijden voornamelijk in the middle of nowhere.. slechte wegen.. zand, cactussen oja en wie zien veel geiten. Af en toe komen we langs dorpjes wat niwt echt een hele leuke indruk geeft.
De.bevolking die hier woont wordt wayuu genoemd en ze hebben hier vrijwel niks. Nauwelijks stromend water, geen elektriciteit etc. Sinds de toeristen hier komen bedelen deze mensen veel. Voornamelijl de kinderen. Ze komen op sommige punten op de auto afgerend.. spannen lijnen over de weg zodat je wel moet stoppen en vragen voornamelijk om geld en snoep.. de chauffeur heeft ook altijd snoep bij om dit te geven. Niet echt de beste oplossing denk ik. Aan werkers die we tegen komen geven we ons extra water wat we meenamen en dat voelt toch een stuk beter! Overal ligt hier ook vuilnis op de grond. Verschrikkelijk om te zien in wat voor omstandigheden deze mensen moeten leven.
Maar goed, uiteindelijk komen we in cabo de la vela. Dit is een dorpje ook erg basic. Geen stromend water, alleen savonds een paar.uur elektriciteit en we slapen in hangmatten, wat wel weer ontzettend gaaf is!
We gaan nog naar een paar mooie uirzichtpunten en verder optijd naar bed.. de volgende dag worden we alweer om 530 opgehaald.
2e dag gaan we naar het noordelijkste puntje van colombia, Punta gallinas.
Hier slapen we in een super mooie omgeving en zitten we echt in de middle.of nowhere super gaaf. Savonds zien we ook een mooie sterrenhemel omdat er geen elektriciteir is na 22 uur.. een voordeel van geen elektriciteit dus. Haha
Overdag gaan we naar zandduinen en daar is ook de zee, echt onwijs mooi!!!
Slapen in de hangmat gaat super! Geen kou gehad hier en ook weinig last gehad van insecten en muggen!

De 3e dag is een 10 uur durende terugrit terug naar santa marta..

Maandag ben ik naar cartagena gegaan
Ook een stad in het noorden van colombia. Ik verblijf hier in het oude centrum. Super mooi en authentiek, erg veel sfeer.
Hier ben ik nu 2 dagen.
Vanavond gaat mijn zeilboot naar panama waar ik maandag aankom. Heb er echt super veel zin in.
Het aftellen gaat nu dus echt beginnen!!

Ojaa fotos volgen

Dikke kusss

1. Sofie:
    30 maart 2017
    Ik snap wel dat je na zo'n toetje goed slaapt in een hangmat! Haha!
    Klinkt wederom als een mooi avontuur. Geniet nog even van je laatste dagen daar in die mooie natuur!

Xx Sofie
  2. Esther:
    30 maart 2017
    Dat klinkt alweer fantastisch Nicole! De laatste dagen zijn aangebroken....... Geniet er nog maar flink van! Tot gauw!
  3. Janneke:
    30 maart 2017
    GAAF!! Wat een bijzondere reis is het toch (en weer leuk om mee te genieten). Heel veel plezier nog!
  4. Nelly:
    Hoi Nicole
    Top hoor wat je allemaal doet.
    Hoe ga je straks weer wennen aan het luxe leven in Nederland?
    Geniet er nog van en goede reis terug.

Liefs Nelly
  5. Rob van Tilburg:
    Super Nicole
    De foto,s zeggen inderdaad meer dan worden
    Maar toch leuk om je verhaal te horen
    Alleen heel jammer dat het op zijn eind loopt
    Volgend jaar Azie ????????? ( ik draag je rugzak wel hahahaha)
  6. Jenny:
    High!

Allemaal top weer Nicole
    xx
  7. Willy:
    30 maart 2017
    Jammer je laatste verhaal weer(hoop dat er nog 1tje komt ,vindt 't zo leuk om ze te lezen)
    Nog fijne zeildagen geniet er met volle teugen van!!!!!
    En alvast een hele goede terugreis.xx
  8. Lianne:
    30 maart 2017
    Zo'n hangmat lijkt me ook wel wat :)
    Geniet nog van de laatste dagen, een fijne en bijzondere verjaardag en alvast een hele goede terugreis.
    Bedankt dat je ons hebt laten meegenieten van jouw avontuur.
    Groetjes
  9. Annet Plomp:
    31 maart 2017
    Bedankt weer voor je verhaal, alvast een goede terugreis liefs annet
  10. Linda:
    31 maart 2017
    Super gaaf weer nicole! Buiten slapen heeft zeker zijn charmes! Xx
  11. Conny:
    1 april 2017
    Nicole wat een belevenissen, bedankt voor je verhalen je wordt er helemaal in meegenomen, geniet nog even van je avontuur en alvast een goede terugreis gewenst, XXX
  12. Sylvia:
    1 april 2017
    Heej!!!
    Gaaf weer hoor! Lekker in hangmatten slapen!
    Kom je vd zomer lekker in mijn hangmat slapen ;-)
    Lekker genieten van de laatste dagen!
    Enne happy birthday xxxx
  13. Annelize:
    3 april 2017
    leuk om weer te lezen! Geniet van de laatste dagen!